Acum: 3 °C
Astazi:
Max: 6 °C
Min: 1 °C
Maine:
Max: 6 °C
Min: -2 °C
VIATA IN IASI
HAMLETMACHINE de Heiner Muller, la Teatrul National Iasi
Articol de Madalina IrimiaTeatrul National Iasi anunta premiera spectacolului HAMLETMACHINE de Heiner Muller care va avea loc pe 10 octombrie, ora 19.00, la Sala Teatru 3. Urmatoarea reprezentatie va fi pe 13 octombrie.
Regizor: Giorgos Zamboulakis
Scenograf: Thanos Vovolis
Compozitor: Serban Ursachi
Traducerea Adriana Popescu
Distributia:
Doru Aftanasiu
Diana Chirila
Ionut Cornila
Radu Homiceanu
Ada Lupu
Oana Sandu
Horia Verives
Heiner Muller si-a definit dramaturgia ca o munca a memoriei si a reconcilierii cu mortii, o invocare a acestora, o inregistrare impotriva uitarii. Pentru a intelege istoria si a obtine viitorul trebuie sa “dezgropam mortii din nou”.
“Hamletmachine” e o distilare in noua pagini a piesei ”shakesperiene, formata din monoloage rupte, citate, fragmente si referinte. O capodopera a condensarii, ”Hamletmachine” e un colaj textual exploziv de fragmente ale mortilor ilustri: Shakespeare, T. S. Eliot, Joyce, Benjamin, Lessing, Artaud, Brecht, Beckett, Sartre, Fanon, Pound, Dostoevsky, Warhol, Holderlin, Conrad, Lorca, Marx si multi altii.
Textul, ca o rana deschisa febrila, se zbate sa ne reactiveze constiinta, sa contrabalanseze letargia inimii care ne face sa ne adaptam usor situatiei date. “Hamletmachine” este munca imersiunii in asteptarile si dezamagirile Istoriei.
Traind sfarsitul istoric al Epocii Sperantei, suntem martorii unei epoci a dezintegrarii. Subiectul esential al Modernitatii, Omul Ratiunii, al liberalismului economic, al consumismului extatic, aflat intr-o crestere constanta , moare. In “Hamletmachine” subiectul se prabuseste sub povara Istoriei si, abandonand individul autonom si suveran al lui Hamlet, e angrenat intr-o devenire perpetuu schizoida. Subiectul devine Hamlet, actorul care il joaca pe Hamlet, Macbeth, Richard al III-lea, Ofelia, Electra, Rosa Luxemburg, Ulrike Meinhof si multe alte figuri istorice ori fictionale. Corpul de pe scena e transformat din clasic in suicidal, fragmentat, hibridizat. Devine un Camp de bataie, un recipient al Memoriei, un peisaj al Istoriei.
Textul insista asupra faptului ca in Europa contemporana ceva e putred in stadiu terminal. “Hamletmachine nu e…doar e descriere a oamenilor care rateaza ocaziile si sansele istoriei…E vorba despre rezultatul ocaziilor pierdute, despre istorie ca o poveste a sanselor ratate. Asta e mai mult decat pura dezamagire, e descrierea pietrificarii sperantei.“ Europa a parcurs deja “lungul mars prin Iadul Renasterii, prin mlastinile cu sange ale ideologiilor“. A fi subiectul sau obiectul Istoriei, a fi ucigasul sau victima nu mai e o alternativa. “Nu vreau sa mai mor. Nu vreau sa mai ucid.“
Pe “ruinele Europei” acest text solitar care serveste istoria face aluzie la o noua subiectivitate si la inceputul unei realitatii de dincolo de umanitate.
Reduceri & Promotii
Vezi Reduceri & PromotiiNewsletter
Aboneaza-te pentru a primi buletinul de stiri zilnic via email