A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: imagejpeg(): Unable to open '/var/www/ro.cronicadeiasi/public_html/images/tmp/captcha/1719834658.3542.jpg' for writing: No space left on device

Filename: plugins/captcha_pi.php

Line Number: 924

Restituirea garantiei de participare in dosarele de achizitii publice de catre CNSC
ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR
 

1 = LEI

 

STIRI NATIONALE & EXTERNE

SOCIAL
18-11-2014, ora 09:51

Restituirea garantiei de participare in dosarele de achizitii publice de catre CNSC

Articol de Cristian Amariei
Conform Art. I. pct. 4 din OUG 51/2014, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, contestatiile depuse/transmise la CNSC trebuie sa fie insotite de dovada constituirii garantiei de buna conduit.

Odata finalizat procesul de atribuire, autoritatea contractanta comunica ofertantilor deciziile referitoare la rezultatul procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica, participantii contesta sau nu aceste documente, iar la urma se incheie contractul cu ofertantul castigator. O ultima etapa ar fi restituirea garantiei de participare ofertantilor, daca nu a intervenit intre timp, retinerea sumelor respective.
Asadar, pentru a dezbate problematica inapoierii garantiei, trebuie analizate, mai intai, situatiile de nerestituire, regulile aplicabile fiind cele instituite de art. 87 alin. (1)din HG nr.925/2006, unde se prevede ca ofertantul va fi sanctionat cu nereturnarea sumei daca:

1. Isi retragere oferta in perioada de valabilitate;

Observatii:

• O astfel de masura ar trebui sa impiedice intelegerile intre operatorii economici, dupa momentul depunerii ofertelor, in care un participant ar putea fi indemat de un altul sa-si retraga oferta.
• De retinut ar fi cazul ofertantului care, avand o propunere financiara prea mare in comparatie cu restul concurentilor, isi da seama ca sansele sale de castigare ale contractului sunt nule. Dupa sedinta de deschidere doreste retragerea din competitie si solicita comisiei de evaluare garantia de articipare.
La o prima impresie s-ar parea ca, prin returnarea sumei, vor ramane mai putini in competitie deoarece ofertantul nu mai are calitatea de participant, implicit vor fi mai putine oferte de evaluat. Insa, autoritatea contractanta nu are dreptul de a restitui garantia de participare intrucat cererea operatorului reprezinta tocmai o retragere a ofertei in perioada de valabilitate. Conduita corecta a autoritatii ar fi cea de retinere a garantiei.

2. ofertantul castigator “nu constituie garantia de buna executie in perioada de valabilitate a ofertei si, oricum, nu mai tarziu de 15 zile de la semnarea contractului”.

Observatii:

• Pentru a aplica regula de mai sus, in primul rand, autoritatea contractanta trebuie sa se asigure ca detine o garantie de participare valabila. O situatie aparte ar fi cea a expirarii valabilitatii ofertelor si a garantiilor de participare, inainte de incheierea contractului. Prinsi in vria procesului de analiza a documentelor depuse, se poate intampla ca membrii comisiei de evaluare sa ignore termenul de expirare, nesolicitand prelungirea lor.
• Insa, de indata ce constata acest fapt, comisia de evaluare/ autoriatea contractanta, pentru a se proteja impotriva riscului unui eventual comportament necorespunzator al vreunui ofertant, are obligatia de a solicita prelungirea valabilitatii ofertelor si a garantiilor de participare tuturor operatorilor economici inca implicati in procedura. Cu atat mai mult cu cat pana la constituirea garantiei de buna executie va fi o perioada destul de mare si ar putea exista un risc de neconstituire a acestei garantii.
• O exceptie de la neaplicarea art.87 alin. (1)lit.b) o reprezinta semnarea acordului cadru. Intrucat semnarea primului contractul secvent se poate produce dupa restituirea garantiei de participare, impotriva unui eventual refuz de incheiere a contractului din partea ofertantului autoritatea contractanta nu mai poate invoca retinerea garantiei de participare. Practic, autoritatea ramane “descoperita” in fata acestui risc.

3. fiind castigator, refuza sa semneze contractul de achizitie publica/acordul-cadru in perioada de valabilitate a ofertei (art.87 alin. (1)lit.c)).

Observatie: prevederile art.87 alin. (1) lit.c) din HG nr.925/2006 nu sunt aplicabile ofertantul care nu poate semna contractul din cauza aparitiei unei situatie de forta majora sau in imposibilitatea fortuita de a executa contractul.

Dupa verificarea existentei ori a inexistentei situatiilor de retinere a garantilor de participare, autoritatea poate proceda la restituirea aestora, in conditiile art. 88 din HG nr.925/2006:
(1) Garantia pentru participare, constituita de ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare, se restituie de autoritatea contractanta in cel mult 3 zile lucratoare de la data constituirii garantiei de buna executie.
(2) Garantia de participare, constituita de ofertantii a caror oferta nu a fost stabilita castigatoare, se returneaza de autoritatea contractanta dupa semnarea contractului de achizitie publica cu ofertantul/ofertantii ale carui/caror oferte au fost desemnate castigatoare, dar nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de la data expirarii perioadei de valabilitate a ofertei.
(3) In cazul in care autoritatea contractanta se afla, conform prevederilor art. 209 din ordonanta de urgenta, in situatia de a anula procedura de atribuire, garantia de participare se restituie dupa data expirarii termenului de depunere a unei contestatii cu privire la aceasta decizie, dar nu mai tarziu de 3 zile lucratoare de la aceasta data.
(4) Dupa primirea comunicarii prevazute la art. 206 din ordonanta de urgenta, ofertantii ale caror oferte au fost declarate necastigatoare au dreptul de a obtine eliberarea garantiei de participare inainte de expirarea perioadei prevazute la alin. (2) sau, dupa caz, la alin. (3), daca transmit autoritatii contractante o solicitare in acest sens.”
Observatie:
• actiunea de restituirea fiind obligatorie, ar trebuie sa fie si voluntara din partea tuturor autoritatilor contractante, fara nicio tergiversare a returnarii;
• in cazul solicitarii de la alin. (4), autoritatea restituind garantia, nu mai poate reevalua oferta depusa de catre operatorul respectiv. In practica se poate intalni urmatorul scenariu: ca urmare a contestarii, CNSC dispune anularea raportului procedurii, a actelor subsecvente si reluarea evaluarii. Dupa comunicarea rezultatului, ofertantul M SRL solicita garantia de participare, in baza art. 88 alin. (4) din HG nr.925/2006. Prin restituirea sumei, M SRL pierde rolul de participant la procedura. Comisia de evaluare, punand in aplicare decizia CNSC, nu mai
are niciun temei legal de a reintroduce in analiza oferta depusa de M SRL. Faptul ca retinerea si restituirea garantiei de participare nu au ridicat probleme complexe se observa si din constanta legislativa a art. 87 si 88 din HG nr.925 (cu exceptia alin. (3) art.88), din 2006 si pana in prezent.
Totusi, o schimbare doar formala a art. 88 alin. (1), pastrandu-se intelesul, e propusa prin proiectul de modificare a HG nr.925/2006, postat in 28 august 2014, pe siteul ANRMAP:
«pct.64. Alineatul (1) al articolului 88 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) In cazul unei proceduri organizate pentru atribuirea unui contract de achizitie publica garantia de participare, constituita de ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare, se restituie de autoritatea contractanta in cel mult 3 zile lucratoare de la data constituirii garantiei de buna executie.”»

Exceptie de neconstitutionalitate OUG 51/2014. Atacare Curtea De Apel Bucuresti contencios administrative. Sunt 2 cai de a ataca o ordonanta de urgenta a Guvernului:
Prima sesizarea de catre Avocatul Poporului a CCR. Aici sunt mari probleme pentru ca Avocatul Poporului este numit politic.
A doua sesizarea clasica pe calea contenciosului admnistrativ si apoi invocarea acestei exceptii
Exceptie de neconstitutionalitate OUG 51
Exceptie de neconstitutionalitate OUG 51

Ce spune legea ?

Art. 9 din legea Contenciosului administrativ
(1) Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim prin ordonante sau dispozitii din ordonante introduce actiune la instant de contencios administrativ, insotita de exceptia de neconstitutionalitate.
(2) Instanta de contencios administrativ, daca apreciaza ca exceptia indeplineste conditiile prevazute de art. 29 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sesizeaza, prin incheiere motivata, Curtea Constitutionala si suspenda solutionarea cauzei pe fond.

Art. 14 Contenciosului administrativ
(1) In cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, o data cu sesizarea, in conditiile art. 7, a autoritatii publice care a emis actul, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ pana la pronuntarea instantei de fond.
(2) Instanta va rezolva cererea de suspendare, de urgenta, cu citarea partilor

www.coltuc.ro
Foto: avocatachizitii.wordpress.com
     
Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii