ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR
 

1 = LEI

 

STIRI NATIONALE & EXTERNE

SOCIAL
06-11-2014, ora 10:46

O institutie noua in Romania: Specializarea avocatilor in drepturi muzica

Articol de Madalina Irimia
Un avocat specializat in drepturi muzica poate raspunde obiectiv la urmatoarele intrebari:

1. Cum este structurata industria muzicala?
2. Care sunt principalele surse de venit ale artistului interpret?
3. Care sunt principalele surse de venit ale compozitorului?
4. Ce trebuie sa fac pentru a-mi proteja numele de scena?
5. Ce trebuie sa faca un manager in industria muzicala?
6. Ce poate face un avocat specializat in industria muzicala?
7. Ce trebuie sa faca o casa de discuri si cum ajungi sa semnezi cu o casa de discuri?
8. Ce trebuie sa stiu inainte de a canta intr-un concert?
9. Ce trebuie sa faca un Editor (Publisher) si cum ajungi sa semnezi cu o casa de editura?
10. Ce trebuie sa faca un Impresar?
11. De ce cresc vanzarile de muzica pe internet?

Cum este structurata industria muzicala?

PRINCIPALII ACTORI DIN INDUSTRIA MUZICALA SUNT:

1. Compozitorul
1. Artistul
1. Ajutoarele artistului- asistent, stilist, coregraf, garda de corp etc.
1. Consultantii Artistului - A&R, agent de shopping, manager, avocat, contabil, PR, agentul de plugging, tour-manager, business manager, impresarul, agent de booking, etc.
1. Studioul de inregistrare
1. Casa de productie
1. Casa de discuri h. Casa de editura (Publisherul)

2. Care sunt principalele surse de venit ale artistului interpret?

PRINCIPALELE TALE VENITURI SE OBTIN DIN:

a) Vanzarile de inregistrari audio/Internet
Pentru fiecare vanzare a unei inregistrari, indiferent de formatul acesteia (CD, caseta, disc, mp3, etc…), casa de discuri obtine un pret de la cumparator, direct sau prin intermediarii sai. O parte din acest pret se cuvine artistului a carui prestatie este fixata pe inregistrarea vanduta, cu titlu de drepturi conexe de interpret. Drepturile artistului rezultate din vanzarea de inregistrari se mai numesc si drepturi mecanice.
De regula, in Romania, casele de discuri incheie cu artistul interpret un contract de cesiune a drepturilor conexe in schimbul platii unei redevente. La cererea expresa a interpretului, CREDIDAM poate colecta si distribui drepturile mecanice cuvenite interpretului.
b) Prestatii (aparitii) publice
Pentru fiecare aparitie publica (concert), artistii interpreti au dreptul la o remuneratie, care variaza in functie de cotatia artistului pe piata.
c) Comunicare publica
Difuzarea sau radiodifuzarea unei inregistrari audio sau audio-video se face in schimbul unei remuneratii, reprezentand drepturi conexe, cuvenite artistilor interpreti. Pe teritoriul Romaniei, CREDIDAM este organismul imputernicit cu colectarea si repartizarea catre artisti a sumelor recoltate cu titlu de drepturi conexe de la radiouri, televiziuni, operatori de cablu, restaurante, baruri, discoteci, etc.
CREDIDAM mai colecteaza si repartizeaza drepturile cuvenite artistilor interpreti pentru copia privata audio si audiovizuala.
d) Vanzari de materiale promotionale
Veniturile din vanzare de materiale promotionale (tricouri, sepci, breloguri, postere, etc) pot fi o sursa buna de venit daca artistul este bine cotat.
e) Sponsorizari, endorsement si publicitate

3. Care sunt principalele surse de venit ale compozitorului?

INREGISTRAREA NUMELUI DE SCENA CA MARCA

Numele de scena este o marca si poate fi protejat pe teritoriul Romaniei prin inregistrare la OSIM. Ca regula, prima persoana care inregistreaza marca la OSIM este titularul marcii si detine toate drepturile de folosinta asupra acesteia.
! De ce este important sa inregistrezi marca la OSIM?
Sa presupunem ca dupa mai multi ani de munca, trupa ta “Norocosii” a reusit sa atraga atentia unei mari case de discuri. Vanzarile merg din ce in ce mai bine, iar managerul nu mai face fata solicitarilor de concerte. Toata lumea e superfericita.
Intr-o buna zi, primesti un telefon de la … titularul marcii „Norocosii”. Acesta te anunta ca se considera extrem de prejudiciat de faptul ca i-ai incalcat dreptul exclusiv de a folosi marca „Norocosii” pe care l-a dobandit in urma cu 8 ani. Pe atunci, el era leader-ul adevaratei trupe „Norocosii” si inainte de a lansa pe piata primul si ultimul lor album s-a gandit sa inregistreze marca la OSIM. In finalul convorbirii titularul marcii „Norocosii” te anunta ca a cerut instantei de judecata:
a) despagubiri, reprezentand intregul profit realizat din vanzarea de inregistrari sonore
b) obligarea casei de discuri la retragerea de pe piata si distrugerea inregistrarilor purtand marca „Norocosii”,
c) interzicerea oricarei aparitii publice a trupei sub marca „Norocosii”.

CU CE TE POATE AJUTA MANAGERUL:

In industria muzicala exista mai multi “manageri”, fiecare cu rolul sau distinct:
a) Personal Manager
Managerul personal este consilierul Artistului pe aspecte legate de cariera muzicala. Relatia dintre Artist si Manager este bazata pe incredere.
Managerul personal il sfatuieste pe Artist in orice aspect legat de cariera muzicala:
* La inceputul colaborarii dintre managerul personal si Artist, managerul intocmeste, impreuna cu Artistul, un plan de cariera;
* Managerul personal sfatuieste artistul asupra pieselor ce urmeaza a fi incluse pe Demo si va recomanda artistului o casa de producţie;
* Managerul personal va prezenta Demo-ul la casele de discuri pentru a obţine un contract;
* Managerul personal va asigura comunicarea dintre avocatul artistului, casa de discuri, casa de editura si va facilita relatiile dintre artist si ceilalti actori din industria muzicala;
* Managerul personal va ţine evidenţa spectacolelor artistului si va coordona campania de publicitate.

PROFILUL UNUI BUN MANAGER PERSONAL:

* Managerul personal trebuie sa munceasca pentru promovarea clientului sau! Daca managerul tau este o persoana comoda si nu intreprinde nici o acţiune pentru promovarea ta, renunţa la el!
* Managerul personal trebuie sa se regaseasca in muzica Artistului! Daca managerul tau nu inţelege muzica ta, atunci sfaturile sale iţi dauneaza si ar fi bine sa renunţi la el. In acelasi timp, managerul trebuie sa fie obiectiv! Aminteste-ţi ca platesti un manager, nu un fan!
* Managerul trebuie sa acţioneze in interesul Artistului! Orice recomandare venita de la casa de discuri trebuie privita cu reţineri. Daca ai indoieli cu privire la sfaturile managerului tau e bine sa consulţi o persoana independeta cum ar fi avocatul tau.
b) Business Manager
Business Managerul se ocupa de gestionarea veniturilor artistului. Prezenţa acestui profesionist in echipa artistului este necesara in momentul in care Artistul incepe sa castige sume importante.
Business Manager-ul se ocupa de plata taxelor si a facturilor, stabileste suma lunara necesara Artistului pentru cheltuieli personale, face un plan de investitie pentru surplusul de venit, analizeaza documentele justificative pentru platile ce se cuvin Artistului, analizeaza daca este necesara auditarea casei de discuri sau a casei de editura, etc.
c) Tour Manager
Tour manager-ul este responsabil de toate detaliile legate de organizarea turneelor, cum ar fi transportul artistului, personalului necesar si a echipamentelor la locul unde va avea loc spectacolul, alegerea camerei de hotel, organizarea interviurilor si sesiunii de fotografiere cu ocazia spectacolului, inchiderea turneului in cele mai bune conditii.
Tour managerul trebuie sa gestioneze bugetul turneului si sa se asigure ca toata lumea isi va primi sumele cuvenite.

Ce face casa de discuri in industria muzicala

Activitatea traditionala a unei Case de discuri consta, in principal, in realizarea si multiplicarea de inregistrari audio/audio-video, promovarea si distribuirea de albume/single-uri, precum si in sprijinirea Artistilor in dezvoltarea carierei artistice.
Daca Artistul nu are resursele necesare in vederea producerii unei inregistrari sau daca Artistul prefera ca o casa de discuri sa-si asume riscul productiei inregistrarii, Artistul va incheia cu respectiva casa de discuri un contract de productie discografica. Principala obligatie a Artistului in acest contract va fi obligatia de a efectua inregistrarile propriilor prestatii artistice, asa cum sunt cerute de catre casa de discuri.
Daca Artistul se prezinta la Casa de discuri cu inregistrarea Master realizata, partile vor semna, de regula, un contract de cesiune, in baza caruia casa de discuri se va ocupa numai de multiplicarea inregistrarii, promovare si distributie.
Cum ajungi sa semnezi cu o casa de discuri
De regula, Artistul este introdus la o casa de discuri de catre un A&R sau de catre manager. A&R-ul poate fi angajat al unei case de discuri sau poate fi independent. A&R-ul independent este un profesionist care cauta sa descopere noi talente pe care le introduce la case de discuri, in schimbul unui comision.
Pentru a putea fi introdus la o casa de discuri, ai nevoie, in primul rand, de o inregistrare Demo a prestatiilor tale. Demo-ul este cartea ta de vizita in fata caselor de discuri, prin urmare acesta trebuie sa fie de o foarte buna calitate. Daca Demo-ul va impresiona casa de discuri, vei primi o propunere de contract din partea acesteia.
! Propunerile de contract nu se semneaza pe loc, ci mai intai se discuta cu avocatul tau. Acesta, pe baza experientei sale in industria muzicala, iti va explica fiecare obligatie contractuala si va propune o serie de modificari la contract.

Pregatirea concertului

De ce e important sa semnezi un contract?

Pentru majoritatea Artistilor din Romania, aparitiile publice constituie principala sursa de venit si principala metoda de promovare a vanzarilor de albume.
Daca esti Artist, dar nu ai un manager/impresar care sa se ocupe de buna desfasurare a evenimentelor publice, atunci este imperios necesar ca, inainte de a te urca pe scena, sa semnezi un Contract de prestatii artistice cu organizatorul de spectacole. Altfel, risti sa susţii concertul, fara sa fii platit!
Nu pot lipsi dintr-un astfel de contract:
a) numele si adresa artistului, precum si numele si adresa organizatorului de evenimente
b) locul unde trebuie sa aiba loc prestatia artistica (recital, concert, etc.)
c) data, intervalul orar in care va avea loc prestatia artistica
d) cat timp dureaza prestatia artistica
e) onorariul artistului si metoda de plata. Se recomanda ca cel putin 50% din onorariu sa fie platit cu cateva zile in avans, iar restul de 50% la momentul in care artistul este gata sa urce pe scena sau cel mai tarziu, imediat dupa incheierea prestatiei
f) cine asigura sunetul si lumina, si la ce standarde
g) daca organizatorul suporta cheltuielile de transport, cazare si masa.

Rolul impresarului

Ce face un impresar?
Impresarul este intermediarul dintre artist si organizatorii de evenimente artistice.
Impresarul identifica evenimentele (concerte sau diferite tipuri de spectacole) in cadrul carora ar putea aparea Artistul, negociaza termenii contractuali cu organizatorii de evenimente si se asigura de executarea intocmai a obligatiilor contractuale de catre organizatorii de evenimente, inclusiv de incasarea remuneratiei de catre Artist. Pentru evenimentele intermediate, Impresarul primeste un procent din remuneratia incasata de Artist dindesfasurarea acestor evenimente.
In industria muzicala internationala, aceast profesionist este cunoscut sub numele de “agent de booking”.

Foto: consultatii-juridice.ro
     
Tag-uri: avocati, muzica, drepturi
Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii