A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: imagejpeg(): Unable to open '/var/www/ro.cronicadeiasi/public_html/images/tmp/captcha/1719816819.9811.jpg' for writing: No space left on device

Filename: plugins/captcha_pi.php

Line Number: 924

Jumatate din calea ferata, taiata la fier vechi
ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR
 

1 = LEI

 

STIRI NATIONALE & EXTERNE

SOCIAL
02-06-2014, ora 12:18

Jumatate din calea ferata, taiata la fier vechi

Articol de Cristian Amariei

Dispare sau nu dispare 40% din calea ferata? O propunere aberanta, la prima vedere, s-a aflat zilele trecute pe masa Guvernului, scrie Capital.ro.

Luni, 26 mai, ministrul transporturilor, Dan Sova primeste „spre semnare" un document redactat de catre AECOM despre care i se spune ca „este normal in cadrul pregatirilor Master Planului de Transport", spun surse din industria feroviara.

Asa a ajuns pe masa Guvernului, in sedinta din 28 mai, cand s-a discutat „intr-o prima lectura", Memorandumul care cuprinde masuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al Romaniei.

Documentul are si o propunere care a starnit un mare scandal printre reprezentantii industriei feroviare: „concentrarea pe o retea feroviara mai restransa" sau, cu alte cuvinte, reteaua nationala de cale ferata sa se reduca la aproximativ 6.200 km (n.r. – 10.000 km de linie desfasurata, fata de 20.000 km cati sunt in prezent).

Adio, investitii

Deocamdata, nu a fost adoptat. Adica nici nu l-au respins. Dar sa vii cu propunerea sa inchizi linii care unesc localitati, orase... este o aberatie. Pe ceea ce ei au scris, nimeni nu mai face investitii. Cei 4.000 km de retea urmand a fi destinati inchiderii, din fonduri publice nu se mai pot face investitii pentru ca se considera ca durata de amortizare a investitiilor este mai mare decat durata de exploatare. Si asa, acele linii sunt condamnate la distrugere", spune Stefan Roseanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.

In plus, s-a mai pus o problema, „in aparenta corecta": sa mute subventiile pentru trenurile de calatori pe reteaua primara (n.r. - cei 6200 de km), statul urmand sa nu mai acorde nicio subventie pentru serviciile de pe liniile secundare, ceea ce transforma aceste linii in linii total nesustenabile. „Nicio firma privata nu va mai putea sa mentina contractele de inchiriere sau sa inchirieze alte linii de pe reteaua secundara. Daca muti subventia, privatii isi retrag activitatea sau nu mai participa la o noua licitatie de inchiriere, condamnand toata aceasta retea secundara la inchidere", explica Roseanu.

Totodata, prin legislatia fiscala in privinta finantelor publice, autoritatile locale nu au dreptul sa cheltuiasca niciun ban pentru infrastructura feroviara, nici pentru serviciile de transport feroviar de calatori. Or, acest lucru inseamna ca, in conditiile in care liniile secundare s-ar transfera catre autoritatile publice locale, acestea nu au prevederea legala sa sustina o activitate in acest sens, ceea ce duce, iarasi, la inchiderea lor.

Asa ceva nu poate fi acceptat. E un paradox. Europa se dezvolta pe acest segment, iar la noi se inchide. Probabil ca europenilor le convine... noi sa ramanem doar cu coridoarele. Ca inteleg ca de la Comisia Europeana a venit aceasta idee. Este clar ca nimeni nu poate aproba asa ceva", spune si Florin Dobrescu, pesedintelele Federatiei Sindicale „Drum de Fier".

Mai multe...

Foto: ziaruldeinvestigatii.ro

     
Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii