Acum: 3 °C
Astazi:
Max: 6 °C
Min: 1 °C
Maine:
Max: 6 °C
Min: -2 °C
STIRI NATIONALE & EXTERNE
Inventivitate maxima la furturile de motorina din camioane: Combustibil furat in mers din furtunul de retur
Articol de Alexandra StefanescuLa autoturismele fara sisteme de supraveghere prin GPS, furturile de carburanti raman, in general, la metoda clasica, prin care –platind cu cardul de combustibil primit de angajat de la firma- benzina sau motorina umplu de fapt rezervorul masinii sotiei sau a sotului. Sunt insa si multe cazuri in care soferii “se imprietenesc” cu unii angajati ai benzinariilor, devin complici cu acestia si le lasa cardul de combustibil spre folosire ilicita: la persoanele care platesc cash si nu solicita bon fiscal, angajatul benzinariei pastreaza banii si achita cu cardul; apoi imparte banii cu posesorul cardului de combustibil sustine Adrian Dinu, director general SAS Grup, liderul pietei sistemelor de supraveghere a flotelor auto prin GPS.
In ceea ce priveste camioanele si utilajele- inventivitatea furturilor a trecut la „nivelul superior”, intrucat „caile batatorite” ies din calcul daca exista implementat un sistem de monitorizare prin GPS care are functionalitati de citire a nivelului din rezervor. Unii soferi conecteaza un furtun la returul de combustibil din injectoare, care apoi distribuie motorina pe de o parte inapoi in rezervor –unde trebuie de fapt sa ajunga-, iar pe de alta parte in vasul pentru lichid de parbriz, pe care l-au golit in prealabil.
“In regim de functionare a motorului unui camion, in vas se strang cca 5l de motorina la fiecare 30-60 de minute. Soferii respectivi scot carburantul din vasul de lichid pentru parbriz si isi umplu canistrele, iar cand termina tura, inainte de a preda masina, refac circuitul normal...”, a precizat Adrian Dinu. Astfel de furturi pot fi depistate ori in flagrant, ori prin compararea citirii consumului de la calculatorul de bord cu consumul real la injectoare, cu ajutorul unui senzor.
Sondele si dispozitivele de citire a parametrilor din calculatorul de bord (care fac parte din sistemele de monitorizare prin GPS) sunt arareori vandalizate de catre soferi- doar 15% dintre acestea sunt distruse si trebuie inlocuite; oricum, sistemul semnaleaza distrugerea unui echipament de pe un autoturism sau camion. „Referitor la kilometrii efectuati in interes personal, soferii inteleg ca sistemul de monitorizare e un fel de „Big Brother”, iar managementul ii poate poate verifica cu usurinta; in ceea ce priveste furtul de combustibil insa, acestia inca mai considera- in mod gresit- ca sistemul poate fi pacalit...”, a aratat Adrian Dinu.
Din ultimele statistici realizate de catre S.A.S Grup reiese ca, dupa ce angajatii afla de implementarea unei solutii de monitorizare a flotelor, la camioane furturile scad cu minim 10%; scaderile si mai mari apar dupa ce managementul firmei ii prezinta soferului rapoartele furnizate de sistem din care reiese clar furtul.
La autoturisme, dupa implementarea solutiilor de monitorizare, castigurile firmelor sunt si mai mari intrucat se adauga economiile realizate prin reducerea condusului agresiv (cca 10%) si eliminarea kilometrilor efectuati de angajati in interes personal (cel putin inca 10%). “Companiile multinationale sunt cele mai drastice atunci cand constata furturi si de obicei ii concediaza pe soferii care incalca legea; firmele mici sunt „mai blande”: intai ii penalizeaza si, daca recidiveaza, abia atunci ii dau afara”, a precizat Adrian Dinu. De altfel, rapoartele de consum de combustibili si cele privind kilometrii in interes personal sunt cele mai solicitate de catre companii, alaturi de fisa de activitate zilnica (FAZ) si foaia de parcurs.
Foto: ziarulprofit.ro
Reduceri & Promotii
Vezi Reduceri & PromotiiNewsletter
Aboneaza-te pentru a primi buletinul de stiri zilnic via email