10-11-2016, ora 10:38

Ecosistemul Emisferei Sudice se reface mult mai usor in urma coliziunilor Pamantului cu asteroizii

Ecosistemul din emisfera sudica a revenit la normal de doua ori mai rapid decat cel din emisfera nordica, dupa ce a fost afectat de catre impactul devastator al asteroidului care a nimicit lumea dinozaurilor.

Acum 66 de milioane de ani, un asteroid imens a lovit Pamantul, producand craterul Chicxulub, pe coasta Mexicului, iar foarte multe specii de dinozauri si-au gasit sfarsitul. Cu toate ca studiile anterioare au aratat ca impactul acestui nefast eveniment a fost mai putin resimtit in emisfera sudica decat in cea nordica, cercetarile din ultimul timp au demonstrat ca, de fapt, lucrurile nu s-au intamplat asa.

"Biodiversitatea pe care o putem vedea astazi este reprezentata, de fapt, de lucrurile care au supravietuit in urma acestui eveniment, asa ca este extrem de important sa stim ce s-a intamplat in acele momente", afirma Michael Donnovan, membru al Universitatii de Stat din Pennsylvania. Pentru a explica de ce refacerea ecosistemului din emisfera sudica a fost mai rapida, cercetatorii au studiat efectele unei asemenea coliziuni asupra insectelor. "Putem invata foarte multe cu privire la ceea ce s-a intamplat la baza ecosistemului, doar studiind ce efecte a avut acest fenomen asupra insectelor si plantelor", a adaugat Donnovan.

Echipa de cercetatori au studiat 3.646 de fosile ale unor frunze din Patagonia, datate cu un milion de ani inaintea acelui eveniment, pana la cele datate cu patru milioane de ani dupa acesta. Studiul se bazeaza pe compararea distrugerilor produse de catre muscaturile insectelor cu cele anterioare, regasite in fosilele frunzelor ce provin din partea vestica a Americii de Nord. Cele din urma au dezvaluit instensitatea distrugerilor din emisfera nordica si, de asemenea, diversitatea insectelor care au muscat frunzele, care, in timpul impactului, a scazut dramatic. Acest lucru se poate observa si in cazul fosilelor de frunze din Patagonia. Oricum, distrugerile asupra diversitatii ecosistemului au fost mari atat inaintea acestui eveniment, cat si dupa, ceea ce denota ca Patagonia avea o varietate mare de insecte.

Ceea ce rezulta in urma acestor studii este faptul ca acest eveniment care a dus la disparitia dinozaurilor a avut un impact devastator si asupra biodiversitatii insectelor in ambele emisfere, dar ecosistemul s-a refacut mult mai repede in Patagonia decat in partile emisferei nordice. Unul dintre motivele pentru care a avut loc acest eveniment este faptul ca Patagonia se afla la o distanta relativ mare fata de locul in care a avut loc impactul.

Sursa: descopera.ro