Message: imagejpeg(): Unable to open '/var/www/ro.cronicadeiasi/public_html/images/tmp/captcha/1719834950.2428.jpg' for writing: No space left on device

Astronomii de la NASA au avut o surpriza cand s-au uitat mai bine. Ce se ascunde de fapt pe Pluto

20-07-2015, ora 10:46

Astronomii de la NASA au avut o surpriza cand s-au uitat mai bine la fotografiile realizate de sonda spatiala pe Pluto. Acolo unde se vede o pata in forma de inima sunt de fapt vaste depozite de apa.

Agentia spatiala americana NASA continua sa dezvaluie noi date si imagini de pe planeta pitica Pluto in urma survolului de marti al sondei New Horizons. Dupa ce au descoperit munti inalti, oamenii de stiinta au primit acum fotografii cu imense campii inghetate. Noile date le permit sa dea raspunsuri la unele intrebari, dar ridica in acelasi timp multe altele, relateaza AFP.

Dintre noile date publicate vineri, NASA si-a concentrat atentia pe o imensa campie inghetata situata in "Regiunea Tombaugh", numele dat vastei si celebrei deja zone in forma de inima.

"Aceasta nu este o zona usor de decriptat", a declarat Jeffrey Moore, unul dintre oamenii de stiinta implicati in proiect. "Nu se vad cratere de impact recente si suprafata acestei zone este relativ recenta, de mai putin de 100 milioane de ani. Probabil, ea inca este intr-un proces geologic de modelare".

"Descoperirea acestei vaste campii destul de tinere, fara cratere de impact pe Pluto depaseste toate asteptarile noastre", a adaugat el.

Planeta pitica se afla in Centura Kuiper, imensa acumulare de asteroizi, planetoizi si comete aflata dincolo de orbita lui Neptun, si, prin urmare, este in mod normal bombardata regulat de asteroizi. Astfel, oamenii de stiinta se asteptau sa descopere foarte multe cratere de impact pe suprafata sa, ceea ce nu pare a fi cazul, avand in vedere primele imagini primite, comenteaza AFP.

Echipa implicata in misiunea New Horizons a botezat aceasta campie inghetata "Campia Sputnik", dupa primul satelit artificial trimis in spatiu de Uniunea Sovietica.

O alta descoperire este ca atmosfera lui Pluto, formata in principal din nitrogen, scapa de pe planeta pitica, din cauza gravitatii sale reduse, intr-un ritm destul de semnificativ "de aproximativ 500 de tone pe ora", potrivit lui Fran Bagenal, membra a echipei implicate in proiect. Aceasta spera sa-si rafineze estimarile si sa inteleaga mai bine acest proces dupa primirea de noi date trimise de sonda, care ar fi livrat pana acum doar 2% din datele colectate la inceputul saptamanii cand New Horizons s-a aflat la cea mai mica distanta de Pluto.

Sursa: realitatea.net