ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR
 

1 = LEI

 

STIRI LOCALE

EDUCATIE
08-10-2012, ora 16:54

Studentii UPA lupta impotriva discriminarii in accesul la invatamantul superior

Articol de Alexandra Stefanescu

Invatamantul superior comporta o misiune de incluziune sociala, atat pe piata muncii, cat si pe plan social, a tuturor tinerilor care aspira la mai mult. Traseul educational pana la absolvirea studiilor superioare intampina obstacole, dar si oportunitati, astfel incat se poate concluziona ca sistemul nu este perfect, ci perfectibil. Care sunt principalii factori care blocheaza sau ingreuneaza accesul tinerilor la invatamantul superior si cum pot fi eliminati acestia? Aceasta este problematica majora a cercetarii „Barometrul valorilor si relatiilor sociale ale elevilor de liceu” realizata de Liga Studentilor - Universitatea „Petre Andrei” din Iasi (ALSUPA), in parteneriat cu Alianta Studentilor de la Universitatea de Stat din Republica Moldova (Chisinau), in cadrul proiectului „Parteneriat transnational pentru accesul la invatamantul superior si politici antidiscriminare” derulat in perioada 1 septembrie 2011 - 10 decembrie 2013, cu o finantare asigurata de Open Society Foundation.

Potrivit explicatiilor oferite de Adrian Mardari, managerul proiectului si vicepresedinte al ALSUPA, initiativa studentilor din cele doua universitati si-a propus sa contribuie la intelegerea fenomenului discriminarii in ceea ce priveste accesul la invatamant superior si sa aduca mai aproape de comunitatile studentesti politicile antidiscriminare in acest domeniu.

Cercetarea, ale carei concluzii au fost prezentate astazi la Universitatea „Petre Andrei” (UPA) din Iasi, a fost realizata pe un esantion de 1.800 de tineri elevi din Regiunea de Nord-Est a Romaniei si Republica Moldova si a vizat predictorii sociali ai accesului la invatamantul superior in cele doua state, valorile si aspiratiile elevilor, nivelul de implicare a familiei in educatia tinerilor si, nu in ultimul rand, profilul socio-demografic al elevilor.

„Studiul a pus in evidenta faptul ca accesul la invatamantul superior este afectat de o serie de factori discriminatorii, printre care: nivelul de educatie al parintilor si suportul motivational oferit de acestia; nivelul redus de incredere in invatamantul superior si lipsa de intelegere a utilitatii continuarii studiilor; existenta unor modele sociale nepotrivite; lipsa de comunicare si cooperare dintre parinti si scoala; nu in ultimul rand, lipsa de interes a parintilor fata de activitatile si interesele copiilor”, a afirmat Adrian Mardari.

Cercetarea a mai relevat faptul ca accesul la invatamantul superior este stratificat social, depinzand dominant de resursele materiale ale famililor, precum si faptul ca factorul geografic are un rol important, in sensul ca accesul la educatie este afectat de distanta fata de centrul universitar. Totodata, din cercetare se desprinde necesitatea adoptarii unor politici de apropiere a universitatilor fata de comunitatile mici”, a completat lect.univ.dr. Sebastian Nastuta, expert in cadrul cercetarii si cadru didactic al Facultatii de Asistenta Sociala a UPA.

Studiul prezentat astazi la universitatea ieseana este doar unul dintr-o serie de peste 40 de proiecte si activitati organizate in ultimii doi ani de catre studentii din ALSUPA. „In prelungirea studiului prezentat de catre colegul meu, in perioada imediat urmatoare intentionam ca, in colaborare cu Liga Studentilor de la Universitatea Romano-Americana din Bucuresti, sa realizam si un studiu privind accesul la invatamantul superior privat. De altfel, in anul universitar 2012-2013, ca si in anii trecuti, vom continua strategia noastra de a initia si desfasura proiecte de cercetare, precum si de a ne implica in activitati civice si filantropice”, a spus presedintele ALSUPA, Viorel Hutanu.

     
Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii