Presa scrisa
In ceea ce priveste presa scrisa, analiza a reliefat ca barbatii apar ca personaje principale in articole de 3 ori mai mult decat femeile. Femeile apar mai putin in ziarele generaliste decat in cele tabloide. De asemenea, femeile au fost actori principali in doar 22% dintre aparitii.
Pe de alta parte, femeile prezente in presa scrisa sunt folosite drept instumente de placere sexuala, fiind pozate goale, in costume de baie, iar textul este de obicei unul cu aluzii la fizic sau sex.
Aproximativ doua treimi dintre barbatii mantionati in articolele de presa au fost prezentati de jurnalisti in calitate de experti.
Femeia are un rol controversat, marcat de stereotipuri traditionaliste si sexiste.
Predomina discursul conservator si tendinta de a prezenta femeia ca fiind un actor social care isi dobandeste statutul datorita asocierii cu un barbat puternic sau datorita calitatilor fizice si sexuale.
Femeile care detin functii de putere si responsabilitate publica devin tinta unor evaluari subiective si stereotipale, care depasesc astfel cadrul unor discutii bazate pe analize concrete a performantelor profesionale.
In majoritatea cazurilor, produsele si serviciile comerciale exploateaza imaginea unei femei devotate mediului familial sau unui partener. Scenariile domestice apartin exclusiv fameilor in vreme ce contextele aspirationale cuprind etapa de validare de catre un barbat.
Agenda media, care de multe ori este confundata cu agenda publica, nu ofera suficiente date si informatii despre femeile “invizibile” din jurul nostru.
" title="Stiri despre O serie de studii efectuate in ultima perioada releva faptul ca discriminarea femeilor din Romania nu s-a diminuat in timp, ci a devenit probabil putin mascata.
Centrul Parteneriat pentru Egalitate impreuna cu Active Watch au realizat in ultimele luni un studiu al pietei media care analizeaza imaginea fameilor si barbatilor in mass-media, asa cum este reflectata prin agenda propusa de institutiile de presa, prin actiunile, rolurile sociale ale actorilor prezenti pe scena media si stereotipurile de gen utilizate de acestia.
Acestia au ajuns la concluzia ca femeile sunt in continuare discriminate fiind prezentate ca instrumente ale placerii sexuale a barbatilor si incapabile sa existe fara acestia.
Dar iata ce releva studiile facute asupra emisiunilor TV, a presei scrise si a reclamelor.
Studiul a fost realizat in perioada 15 februarie-15 mai asupra unor emisiuni TV de divertisment, emisiuni de dezbatere, presa scrisa si reclame TV.
Televiziunile monitorizare au fost: Antena1, Antena3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV si TVR 1. Publicatiile vizate au fost: Click, Libertatea, Adevarul si Jurnalul National.
Emisiuni TV
Potrivit studiului, atunci cand vine vorba de emisiuni de divertisment, s-a inregistrat un echilibru in ceea ce priveste numarul aparitiilor femeilor si barbatilor.
Insa atunci cand vorbim de dezbateri televizate care sunt centrate pe agenda publica curenta, invitatii de sex masculin domina scena, cu un procent de 88%, pe cand femeile au un procent de 12%.
Realizatorii TV considera ca un barbat are o mai mare credibilitate in functia de expert pe un anumit domeniu sau in functie politica decat o femeie.
Mai mult, in emisiunile de divertisment se vorbeste in foarte mare masura despre viata personala a invitatilor sau a unor terte persoane si mai putin despre viata profesionala a acestora. Astefel, proportia femeilor care vorbesc despre viata personala este mai mare decat cea a barbatilor.
Un alt aspect ingrijorator constatat de sudiu este faptul ca femeile, fie ca sunt invitate la emisiuni de divertisment, fie la dezbateri sunt in mod frecvent tinta aluziilor sexuale. In perioada analizata au fost semnalate 43 de aluzii sexuale cu tinta femei si 16 cu tinta barbati.
In perioada analizata au fost identificate aproximativ 300 de cazuri in care invitatii sau gazdele diverselor emisiuni au emis judecati despre femei sau barbati la baza carora se afla un stereotip.
Iata doar cateva exemple:
-Mamele nu au voie sa greseasca, trebuie sa se sacrifice pentru copii lor;
-Femeile se simt implinite cand se marita, ziua nuntii fiind cea mai importanta din viata lor;
-Femeile nu sunt inteligente;
-Femeile au pretentii de la barbati, ii manipuleaza;
-Femeile sunt mai neajutorate, nu sunt tehnice, sunt slabe de inger, dependente de barbati;
-Femeile trebuie sa accepte infidelitatea sotului, o femeie echilibrata nu divorteaza;
-Barbatii au voie sa isi bata sotiile, femeilor le place sa fie batute, altfel nu se simt iubite;
-Barbatii sunt mai inteligenti decat femeile;
-Femeile sunt intretinute, profita de pe urma sotilor, etc.
Publicitate TV
Potrivit studiului, cele mai frecvente reclame promoveaza produse de consum, alimente, produse de igiena si farmaceutice.
Actiunile personajelor din reclame sunt foarte diferite, in functie de gen. Cele mai multe actiuni ale femeilor sunt de natura domestica, au activitati zilnice in care ajuta barbatul de langa ele sau isi face familia sa se simta bine. O alta actiune cu care sunt asociate femeile este cea legata de ingrijirea corporala - tot pentru a oferi placere barbatului.
In reclame, barbatii apar mai degraba in postura de personaje care asteapta sa fie ingrijiti, dar si in situatia de joc sau activitati de timp liber.
Femeia este de cele mai multe ori identificata ca mama, gospodina si sotie, stand la baza familiei, insa in prea putine cazuri ca persoana independenta sau profesionista.<iframe width="448" height="334" src="http://www.youtube.com/embed/P8IQ8Xps3NM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Presa scrisa
In ceea ce priveste presa scrisa, analiza a reliefat ca barbatii apar ca personaje principale in articole de 3 ori mai mult decat femeile. Femeile apar mai putin in ziarele generaliste decat in cele tabloide. De asemenea, femeile au fost actori principali in doar 22% dintre aparitii.
Pe de alta parte, femeile prezente in presa scrisa sunt folosite drept instumente de placere sexuala, fiind pozate goale, in costume de baie, iar textul este de obicei unul cu aluzii la fizic sau sex.
Aproximativ doua treimi dintre barbatii mantionati in articolele de presa au fost prezentati de jurnalisti in calitate de experti.
Femeia are un rol controversat, marcat de stereotipuri traditionaliste si sexiste.
Predomina discursul conservator si tendinta de a prezenta femeia ca fiind un actor social care isi dobandeste statutul datorita asocierii cu un barbat puternic sau datorita calitatilor fizice si sexuale.
Femeile care detin functii de putere si responsabilitate publica devin tinta unor evaluari subiective si stereotipale, care depasesc astfel cadrul unor discutii bazate pe analize concrete a performantelor profesionale.
In majoritatea cazurilor, produsele si serviciile comerciale exploateaza imaginea unei femei devotate mediului familial sau unui partener. Scenariile domestice apartin exclusiv fameilor in vreme ce contextele aspirationale cuprind etapa de validare de catre un barbat.
Agenda media, care de multe ori este confundata cu agenda publica, nu ofera suficiente date si informatii despre femeile “invizibile” din jurul nostru.
"> O serie de studii efectuate in ultima perioada releva faptul ca discriminarea femeilor din Romania nu s-a diminuat in timp, ci a devenit probabil putin mascata.
Centrul Parteneriat pentru Egalitate impreuna cu Active Watch au realizat in ultimele luni un studiu al pietei media care analizeaza imaginea fameilor si barbatilor in mass-media, asa cum este reflectata prin agenda propusa de institutiile de presa, prin actiunile, rolurile sociale ale actorilor prezenti pe scena media si stereotipurile de gen utilizate de acestia.
Acestia au ajuns la concluzia ca femeile sunt in continuare discriminate fiind prezentate ca instrumente ale placerii sexuale a barbatilor si incapabile sa existe fara acestia.
Dar iata ce releva studiile facute asupra emisiunilor TV, a presei scrise si a reclamelor.
Studiul a fost realizat in perioada 15 februarie-15 mai asupra unor emisiuni TV de divertisment, emisiuni de dezbatere, presa scrisa si reclame TV.
Televiziunile monitorizare au fost: Antena1, Antena3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV si TVR 1. Publicatiile vizate au fost: Click, Libertatea, Adevarul si Jurnalul National.
Emisiuni TV
Potrivit studiului, atunci cand vine vorba de emisiuni de divertisment, s-a inregistrat un echilibru in ceea ce priveste numarul aparitiilor femeilor si barbatilor.
Insa atunci cand vorbim de dezbateri televizate care sunt centrate pe agenda publica curenta, invitatii de sex masculin domina scena, cu un procent de 88%, pe cand femeile au un procent de 12%.
Realizatorii TV considera ca un barbat are o mai mare credibilitate in functia de expert pe un anumit domeniu sau in functie politica decat o femeie.
Mai mult, in emisiunile de divertisment se vorbeste in foarte mare masura despre viata personala a invitatilor sau a unor terte persoane si mai putin despre viata profesionala a acestora. Astefel, proportia femeilor care vorbesc despre viata personala este mai mare decat cea a barbatilor.
Un alt aspect ingrijorator constatat de sudiu este faptul ca femeile, fie ca sunt invitate la emisiuni de divertisment, fie la dezbateri sunt in mod frecvent tinta aluziilor sexuale. In perioada analizata au fost semnalate 43 de aluzii sexuale cu tinta femei si 16 cu tinta barbati.
In perioada analizata au fost identificate aproximativ 300 de cazuri in care invitatii sau gazdele diverselor emisiuni au emis judecati despre femei sau barbati la baza carora se afla un stereotip.
Iata doar cateva exemple:
-Mamele nu au voie sa greseasca, trebuie sa se sacrifice pentru copii lor;
-Femeile se simt implinite cand se marita, ziua nuntii fiind cea mai importanta din viata lor;
-Femeile nu sunt inteligente;
-Femeile au pretentii de la barbati, ii manipuleaza;
-Femeile sunt mai neajutorate, nu sunt tehnice, sunt slabe de inger, dependente de barbati;
-Femeile trebuie sa accepte infidelitatea sotului, o femeie echilibrata nu divorteaza;
-Barbatii au voie sa isi bata sotiile, femeilor le place sa fie batute, altfel nu se simt iubite;
-Barbatii sunt mai inteligenti decat femeile;
-Femeile sunt intretinute, profita de pe urma sotilor, etc.
Publicitate TV
Potrivit studiului, cele mai frecvente reclame promoveaza produse de consum, alimente, produse de igiena si farmaceutice.
Actiunile personajelor din reclame sunt foarte diferite, in functie de gen. Cele mai multe actiuni ale femeilor sunt de natura domestica, au activitati zilnice in care ajuta barbatul de langa ele sau isi face familia sa se simta bine. O alta actiune cu care sunt asociate femeile este cea legata de ingrijirea corporala - tot pentru a oferi placere barbatului.
In reclame, barbatii apar mai degraba in postura de personaje care asteapta sa fie ingrijiti, dar si in situatia de joc sau activitati de timp liber.
Femeia este de cele mai multe ori identificata ca mama, gospodina si sotie, stand la baza familiei, insa in prea putine cazuri ca persoana independenta sau profesionista.<iframe width="448" height="334" src="http://www.youtube.com/embed/P8IQ8Xps3NM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Presa scrisa
In ceea ce priveste presa scrisa, analiza a reliefat ca barbatii apar ca personaje principale in articole de 3 ori mai mult decat femeile. Femeile apar mai putin in ziarele generaliste decat in cele tabloide. De asemenea, femeile au fost actori principali in doar 22% dintre aparitii.
Pe de alta parte, femeile prezente in presa scrisa sunt folosite drept instumente de placere sexuala, fiind pozate goale, in costume de baie, iar textul este de obicei unul cu aluzii la fizic sau sex.
Aproximativ doua treimi dintre barbatii mantionati in articolele de presa au fost prezentati de jurnalisti in calitate de experti.
Femeia are un rol controversat, marcat de stereotipuri traditionaliste si sexiste.
Predomina discursul conservator si tendinta de a prezenta femeia ca fiind un actor social care isi dobandeste statutul datorita asocierii cu un barbat puternic sau datorita calitatilor fizice si sexuale.
Femeile care detin functii de putere si responsabilitate publica devin tinta unor evaluari subiective si stereotipale, care depasesc astfel cadrul unor discutii bazate pe analize concrete a performantelor profesionale.
In majoritatea cazurilor, produsele si serviciile comerciale exploateaza imaginea unei femei devotate mediului familial sau unui partener. Scenariile domestice apartin exclusiv fameilor in vreme ce contextele aspirationale cuprind etapa de validare de catre un barbat.
Agenda media, care de multe ori este confundata cu agenda publica, nu ofera suficiente date si informatii despre femeile “invizibile” din jurul nostru.