Fundatia – Iasi Capitala Culturala Europeana alaturi de alte patru structuri asociative din orasele candidate la titlul de CEaC 2021 (Craiova, Brasov, Braila, Targul Mures) au semnat de comun acord un act prin care contesta procedura preliminara de selectie pentru desemnarea oraselor care au intrat pe lista scurta, procedura desfasurata in perioada 7 – 10 decembrie 2015 si finalizata in data de 11 decembrie 2015, prin anuntarea listei scurte a oraselor preselectate pentru titlul de Capitala Europeana a Culturii 2021.
Mai multe precizari vizavi de acest demers au fost facute prin intermediul unui
comunicat remis presei de catre Iulian Boia, Directorul executiv al Fundatiei Iasi – Capitala Culturala Europeana 2021.
“In data de 11 decembrie 2015, Ministerul Culturii a organizat conferinta de presa in cadrul careia a fost anuntata lista scurta a oraselor preselectate pentru titlul de Capitala Europeana a Culturii 2021. Cele 14 orase candidate (Alba Iulia, Arad, Bacau, Baia Mare, Brasov, Braila, Bucuresti, Cluj-Napoca, Craiova, Iasi, Sfantu Gheorghe, Suceava, Timisoara, Targu Mures) au fost evaluate de catre un juriu de experti independenti (zece experti europeni si doi experti nationali), pe baza dosarelor de candidatura si a audierilor, in raport cu obiectivele si criteriile stabilite in Decizia nr. 445/2014/UE.
Avand in vedere informatiile aduse la cunostinta opiniei publice in ultimele zile cu privire la posibilele incalcari ale regulilor de numire de catre Ministerul Culturii a celor doi experti nationali pentru jurizarea competitiei “Capitala Europeana a Culturii 2021”, care au evaluat candidaturile oraselor din Romania, facem urmatoarele precizari:
1. Consideram ca nerespectarea intru totul a criteriilor de numire a membrilor juriului nominalizati de catre Ministerul Culturii ar constitui o abatere grava, de natura sa afecteze evaluarea realizata de catre juriul de experti independenti, astfel ca am considerat necesar sa solicitam clarificarea acestor acuzatii de incompatibilitate / conflict de interese de catre institutiile europene si nationale abilitate.
2. Actiunea noastra nu este indreptata asupra unui oras candidat, ci vizeaza clarificarea aspectelor procedurale prevazute de Regulamentul de procedura al competitiei pentru titlul de Capitala Europeana a Culturii in Romania in anul 2021 si are in vedere obtinerea garantiilor ca decizia comunicata de catre juriu in data de 11 decembrie 2015 a fost luata respectand conditiile de obiectivitate si impartialitate prevazute explicit in regulile de desfasurare a competitiei “Capitala Europeana a Culturii 2021”.