ZODIAC LOCAL
Vremea in Iasi

Acum: 3 °C

Vremea in Iasi Astazi:  Max: 6 °C
 Min:  1 °C

Maine:  Max: 6 °C
 Min:  -2 °C

CURS VALUTAR
 

1 = LEI

 

STIRI LOCALE

SOCIAL
09-01-2015, ora 09:17

Iasi - Planul pentru 2015: 11 proiecte europene vor fi finalizate, alte 8 sunt in pregatire

Articol de Cristian Amariei
2015 va fi anul incheierii a 11 proiecte europene care vor schimba radical infrastructura Iasului, lider national in ceea ce priveste atragerea de fonduri europene nerambursabile in exercitiul bugetar european 2007 – 2013. Totodata, pentru exercitiul financiar 2014 – 2020, municipalitatea pregateste alte 8 proiecte pentru care va solicita finantare europeana nerambursabila.

Axa Sud

Proiectul european „Dezvoltare si reabilitare artera functionala Sud” se numara printre lucrarile de anvergura ale Iasului aflate intr-un stadiu avansat de executie. Operatiunile care mai urmeaza a fi facute in acest an se situeaza sub 30% din dimensiunea intregii lucrari, fapt ce ofera siguranta incheierii santierului chiar inainte de termenul stabilit initial pe 30 iulie 2015. Aproximativ 87,6 milioane de lei au fost alocati acestui proiect, banii fiind folositi pentru inlocuirea a 8 kilometri linie simpla de tramvai, reabilitarea retelei stradale pe o suprafata de 66.000 metri patrati, modernizarea trotuarelor pe 30.000 metri patrati, realizarea unei piste de biciclete cu o lungime de patru kilometri, toate lucrarile desfasurandu-se intre Podu Ros si CUG.

Nicolae Iorga – Doi Baieti

Modernizarea liniilor de tramvai de pe traseul b-dul Nicolae Iorga – tesatura – Calea Chisinaului – Metalurgie – Doi Baieti reprezinta miza altui important proiect european derulat de municipalitatea ieseana, cu un ritm sustinut de implementare. Investitia de 89 milioane de lei presupune modernizarea si inlocuirea a 9,9 kilometri de cale de rulare pe unul dintre cele mai circulate trasee de tramvai din Iasi, finalizarea proiectului fiind programata pentru vara acestui an.

Caminul de Pensionari

Reabilitarea si extinderea Caminului de Pensionari „Sf. Cuvioasa Parascheva” reprezinta unul dintre proiectele Iasului aflate foarte aproape de inaugurare. intreaga lucrare implica o investitie de 10,9 milioane lei si presupune ridicarea unui corp de cladire in cadrul complexului din Copou, precum si modernizarea spatiilor deja existente. Caminul „Sfanta Cuvioasa Parascheva” va asigura cazarea a 281 de pensionari care nu au locuinta si nici posibilitatea de a-si asigura conditiile de locuit pe baza resurselor proprii.

Managementul Traficului

Iasul va beneficia din acest an de un Sistem de Management al Traficului, un proiect european cu o valoare de 91 milioane lei ce va fi implementat pana in august 2015. Investitia are rolul de a creste fluiditatea traficului in oras si prevede semaforizarea centralizata si adaptata traficului a 90 de intersectii din oras. Practic, vor fi montate 1.242 de semafoare, 1.979 de indicatoare rutiere, 72 de automate de dirijare a circulatiei, 633 de camere de detectie, 59 de echipamente pentru supraveghere, toate fiind coordonate de un dispecer amplasat intr-o cladire de 380 de metri patrati.

Pasajul rutier Octav Bancila

Tot in 2015 este estimata finalizarea Pasajului Octav Bancila, parte a unui proiect de 87 milioane lei ce a vizat si modernizarea completa a strazilor adiacente, in lungime de 6,3 km si a trotuarelor aferente. Singura constructie de profil ridicata in Iasi in ultimii 25 de ani, pasajul va avea o lungime de 532 de metri si va lega cartierele Alexandru cel Bun si Dacia de centrul orasului. O mare parte din fluxul autovehiculelor care vor traversa Pasajul Octav Bancila va fi preluata de recent inauguratul Pasaj Mihai Eminescu, realizandu-se astfel o legatura rapida catre b-dul Independentei.

Reabilitarea Manastirii Golia

In valoare de peste 25 milioane de lei, mare parte fonduri europene nerambursabile, cea de-a doua etapa a proiectului de reabilitare a Manastirii Golia va fi finalizata in acest an. Proiectul presupune refacerea a 2.500 de metri patrati de pictura murala si a 190 de metri patrati de iconostas, modernizarea a 400 de metri de retea de transport public, 3.600 de metri patrati de carosabil, 1.158 de metri patrati de trotuare, 3.126 de metri patrati de spatii verzi, precum si iluminatul exterior din zona. Partea de cofinantare necesara desfasurarii proiectului este asigurata de Consiliul Judetean si Primarie.

Lapusneanu – Piata Unirii

Anul 2015 va consemna si finalizarea proiectului de regenerare urbana a zonei Lapusneanu – Piata Unirii. Prin acest proiect in valoare de 13,6 milioane de lei, vor fi modernizate strada Lapusneanu, parcul Mitocul Maicilor, esplanada dintre Independentei si Piata Unirii, dar si pasajul pietonal subteran din piata. in zona de legatura dintre Hotel Unirea si Piata Independentei va fi refacut pavimentul si vor fi amenajate doua fantani arteziene in cascada. De asemenea va fi schimbat mobilierul urban, iar pasajul pietonal din Piata Unirii va asigura accesul persoanelor cu dizabilitati prin montarea de lifturi speciale si a unei platforme elevatoare.

Muzeul Municipal

Din acest an, Iasul va avea din nou un Muzeu Municipal, institutie ce a functionat in perioada interbelica. Muzeul va functiona in fosta Casa Burchi din strada Zmeu nr. 3, reabilitarea, consolidarea si dotarea acesteia facand obiectul unui proiect european de 4 milioane de euro. in exterior, fatadele imobilului vor fi reabilitate pana la nivelul restaurarii elementelor decorative si de detaliu, tamplaria va fi refacuta complet, vor fi amenajate cai de acces pietonale si carosabile, spatii verzi, o terasa neacoperita, jardiniere, curte de serviciu. La interior, spatiul va fi refunctionalizat si va cuprinde: spatii de expunere, sala multimedia si instalatie audio pentru vizitatori, muzeu numismatica, spatii de depozitare pentru exponate, birouri.

Plaja Nicolina

Infrastructura de agrement a Iasului va fi completata in acest an cu noua amenajare a Plajei Nicolina. Proiectul de 20,3 milioane de lei va schimba complet aspectul uneia dintre cele mai apreciate si vizitate zone de agrement iesene. Principala investitie din cadrul proiectului va consta in ridicarea unei cladiri noi de agrement si tratament, intinsa pe o suprafata utila de aproximativ 2.500 de metri patrati. in interior, vor functiona spatii pentru cabinete individuale, de tratament, cu sali de gimnastica, aerobic, altele de tip spa cu cazi cu hidromasaj sau cu tratamente cu impachetari de namol.

Splai Drept Bahlui

Finalul acestui an vainregistra si incheierea unuia dintre cele mai spectaculoase proiecte ale municipalitatii, amenajarea celor doua Splaiuri ale Bahluiului, prin doua proiecte distincte. Astfel, cel de amenajare a Splai Drept Bahlui are valoarea de 56,9 milioane lei si va duce la reabilitarea si modernizarea a 6,2 km de strazi, 12 km de trotuare, precum si amenajarea a 11,4 km de pista de biciclisti. Cablurile de date, telefonie, energie vor fi coborate in subteran, iar suprafata spatiilor verzi amenajate va fi de 16 km patrati, cu banci si cosuri de gunoi. Pe tronsonul Podul de Piatra – Podu Ros va fi scoasa linia de tramvai, urmand a fi inlocuita cu o artera cu sens unic, paralela cu soseaua Nationala. Reabilitarea va continua si pe tronsonul urmator, din Podu Ros pana la Podul Tudor Vladimirescu, artera care ramane cu sens unic, iar de aici in continuare pana la Pod Metalurgie, apoi Pod Sf. Ioan, in lungul bulevardului Chimiei.

Splai Stang Bahlui

In paralel cu lucrarile de pe malul drept, va fi intreprinsa si modernizarea strazilor de pe malul stang al Bahluiului. Valoarea totala a acestui proiect este de 30,6 milioane lei, urmand a se lucra de la Podul Sf. Ioan la Podul de Piatra, pe 5 tronsoane: Pod Sf. Ioan – b-dul Metalurgie: se amenajeaza strada cu doua benzi in calea curenta, cu sens dublu; b-dul Metalurgie – b-dul Tudor Vladimirescu: sens unic, cu doua benzi de circulatie; b-dul Tudor Vladimirescu – Podu Ros: se pastreaza sensul unic cu doua benzi; Podu Ros – Podul de Piatra: 3 benzi cu sens unic, apoi doua benzi intr-un sens si una din sens opus.

Proiecte pentru perioada 2014 – 2020

Municipalitatea abordeaza exercitiul bugetar european 2014 – 2020 cu 8 proiecte de infrastructura.

Noua Autogara

Primul proiect, in ordinea prioritatii, il constituie realizarea Centrului intermodal de transport Autogara Iasi, cu o valoare estimata la 22 de milioane de euro. Conform planurilor, autogara va fi amplasata in locul actualului depou al RATP din Tudor Vladimirescu. „Va fi cel mai modern obiectiv de acest fel din intreaga regiune de Nord Est, presupunand amenajarea unei parcari supraterane cu 60 de locuri, 10 peroane de asteptare, 50 locuri de parcare pentru autobuze, o statie de carburanti, una de spalare si una ITP, precum si a unei linii duble de tramvai in incinta centrului”, a declarat Cosmin Coman, seful Directiei Dezvoltare si Proiecte Europene din cadrul Primariei.

Infrastructura, sport, agrement

Un alt proiect important pentru perioada 2014 – 2020 il reprezinta modernizarea liniei de tramvai Tatarasi – Dancu, in valoare de 18 milioane de euro. Reabilitarea parcului de la Teatrul National va face si ea obiectul unui proiect european de 19 milioane de euro. Alte 40 de milioane de euro vor fi investite in amenajarea unui Centru Regional de Recuperare la Spitalul de Recuperare. Municipalitatea vrea sa atraga 9 milioane de euro pentru amenajarea Parcului Industrial de la Fortus, alte 2 milioane de euro urmand a costa crearea unei baze de agrement in zona C.A. Rosetti. Cu alte 4,5 milioane euro se va realiza zona de agrement din vecinatatea Bahluiului. Cel mai amplu proiect al Primariei, dar si cel mai scump, de 54 de milioane de euro, il reprezinta construirea unei baze sportive in Moara de Vant, ce va cuprinde un stadion de 40.000 de locuri, o sala polivalenta de 10.000 de locuri si o arena de tenis de 4.000 de locuri.

Sursa: curierul-iasi.ro
     
Urmareste CronicadeIasi pe FACEBOOK!
 
Comentarii (0)  
Comentariul tau:
 

Toate campurile sunt obligatorii